Het pakket aan maatregelen bevat een aantal zaken waar je als vastgoedkantoor/werkgever zeker op moet letten. We zetten ze even op een rijtje voor je.
Ontvangst van klanten
Een eerste luik heeft betrekking op de ontvangst van klanten. Vastgoedkantoren moeten zich aligneren op de richtlijnen voor winkels. De nieuwe beperkingen gelden dus ook voor onze sector, in geval van vrije toegang tot het vastgoedkantoor. Klanten die vrij kunnen binnenwandelen zonder afspraak, moeten dat alleen doen, behalve als zij in gezelschap zijn van minderjarigen of mensen die hulp nodig hebben.
Op deze regels is een uitzondering voorzien indien gewerkt wordt op afspraak. Op afspraak kan je meerdere personen ontvangen, wat nuttig kan zijn voor de ondertekening van overeenkomsten. Al moet je bij dat laatste ook steeds de voorschriften van de sectorgids indachtig zijn. Digitale ondertekening, waar mogelijk, geniet nog steeds de voorkeur.
De keuze om al dan niet vrije toegang voor bezoekers toe te laten is uiteraard vrij.
Thuiswerk
De Nationale Veiligheidsraad herstelt de algemene aanbeveling om maximaal van thuis uit te werken. In de provincie Antwerpen is thuiswerk zelfs verplicht, behoudens wanneer dat niet mogelijk is vanwege de jobinhoud.
Uiteraard zijn er activiteiten waarvoor thuiswerk gezien het takenpakket niet kan. Men denke bijvoorbeeld aan de ontvangst van klanten of leveranciers op kantoor, interventies in mede-eigendom of verhuurde gebouwen (als rentmeester), … Deze activiteiten vallen dan, ook in Antwerpen, onder de uitzondering.