Belangrijke boodschap: Volg hier onze updates over het Coronavirus.

Uit CIB info - Retailspecialiste Ann Hayen (Hayen-Paris) ziet winkellandschap moeilijke momenten beleven

Nieuws 27 juni 2020
Detail page

Dat de retailsector harde klappen heeft gekregen na twee maanden coronalockdown hoeft niet te verbazen. En ook nu, enkele weken na de heropstart, blijven de sporen van de crisis zichtbaar. “De retailbusiness zit eigenlijk nog steeds op zijn gat”, zegt Ann Hayen, zaakvoerder van retailspecialist Hayen-Paris. Toch klinkt ze ook hoopvol. “Shoppen blijft voor veel Belgen een aangename vrijetijdsbeleving. Fysieke winkels zullen hun rol blijven spelen.”

Hoe herstelt de markt zich van twee maanden stilstand?

“De impact zal pas echt duidelijk worden binnen enkele maanden, maar het staat vast dat een aantal retailers in de problemen gaan komen. Sommige winkels werden al leeggehaald tijdens de eerste weken van de lockdown en gaan nu niet meer open. Veel hangt ook af van het type winkel. Kleding- en schoenenwinkels gaan sterker gebukt onder de crisis dan bijvoorbeeld voedingwinkels. Op termijn verwachten we wel dat het verschil zal wegebben. Maar op dit moment is het dus wel lastig, ook voor ons. Er is een zeer sterke correlatie tussen de activiteiten van de retailvastgoedmakelaar en de activiteiten van de retailer zelf.”

Verloopt de heropstart in de binnenstad anders dan in de periferie?

“Sommige retailers geven aan dat ze goede omzetcijfers draaien in de periferie, terwijl er bij shoppingcentra en in de grote binnensteden zoals Antwerpen en Brussel eerder klagende signalen te horen vallen. In de periferie is er meer ruimte en openheid en hebben mensen minder het gevoel dat ze dicht op de huid van anderen zitten. Een succesvolle heropstart van de binnenstedelijke winkels zal in grote mate afhangen van hoe de horeca zich herpakt. We hopen dat zoveel mogelijk hotels, restaurants en café’s opnieuw opengaan en dat dit een boost zal geven aan de binnenstedelijke winkels. Nu is de amusementswaarde wat ver te zoeken.”

Zal de coronacrisis een effect hebben op de winkelhuurprijzen?

“Absoluut. Er was voor corona al sprake van correcties in de huurwaardes voor wat binnenstedelijk vastgoed betreft, zeker voor grote oppervlaktes. De kleinere oppervlaktes hielden stand. Nu grijpen sommige huurders de kans om correcties voor te leggen bij eigenaars, al gaan die daar zeker niet allemaal op in. Voor nieuwe contracten zal er een prijseffect zijn, aangezien er door de toenemende leegstand meer aanbod zal zijn dan vraag. Voor lopende contracten verwachten we geen al te grote effecten. Een andere tendens is dat eigenaars tegenwoordig vaak met pop-up overeenkomsten werken tot wanneer de coronacrisis overgewaaid is en alles gestabiliseerd is. Nadien kunnen ze werk maken van definitieve contracten en vermijden de eigenaars om nu aan te lage prijzen te moeten verhuren.”

Hebben huurders vandaag de beste kaarten in handen?

“Jarenlang bevonden de verhuurders zich in de beste positie, vandaag heeft de huurder de beste kaarten in het onderhandelingsspel. Een tendens die ook enorm versterkt wordt door de coronacrisis, is dat een aantal huurders vragen om omzetgerelateerde huur te betalen. Voor de meeste eigenaars is dit echter een brug te ver. Bij financiële instellingen krijg je zo’n omzetgerelateerde huur bovendien niet verkocht omwille van de grotere onzekerheid omtrent toekomstige huurinkomsten en terugbetalingscapaciteit.”

Moeten fysieke winkels zichzelf gaan heruitvinden om te overleven?

“Wij blijven zeer sterk in deze sector geloven. Shoppen blijft voor veel Belgen een aangename vrijetijdsbeleving. Mensen kopen online voor het gemak, maar de beleving, het contact met het product en het sociale aspect blijven hun rol spelen. We hebben heel wat online spelers als klanten die aangeven dat een fysieke winkel voor hen belangrijk is om de nodige au sérieux en visibiliteit te krijgen. Steeds meer winkels op toplocaties worden gebruikt als marketingtool om hun producten te tonen en toelichting te geven. Keerzijde hiervan is dat er hierdoor minder vraag is naar grote oppervlaktes, zeker in de binnenstad.”

Hoe zal de rol van e-commerce evolueren? Heeft de coronalockdown voor een extra boost gezorgd?

“Tijdens de lockdown hebben heel wat nieuwe mensen kennisgemaakt met online shopping. We horen van veel retailers dat er een ongelooflijk grote stijging van de online verkoop op te tekenen viel. Markspecialisten spreken over een potentieel marktaandeel van 30%. Keerzijde van de medaille zijn de ecologische en economische impact. Heel wat spelers kennen 15% van hun omzet via de online verkoop. De rentabiliteit is echter zeer beperkt door de grote logistieke investeringen en gigantische verhandelingskost. Ook de ecologische negatieve gevolgen mogen niet vergeten worden. Denk maar aan de talloze bestelwagens die rondrijden, producten die vernietigd worden of foutief geleverd worden. In de markt circuleren cijfers dat 30% van de retours vernietigd worden of niet meer gebruikt kunnen worden.”

Mogen we besluiten dat de retailsector deze crisis te boven zal komen?

“Zeker en vast. De retailmarkt fluctueert en kan er op enkele maanden tijd helemaal anders uitzien. Wij voelen de impact van de economie altijd quasi onmiddellijk. Nu spreken we over de periode ‘voor corona’, ‘tijdens corona’, ‘na corona’. De curve mag nu dan wel even in een dalende lijn zitten, maar kan binnenkort evengoed weer stijgen. Investeerders die de stap willen zetten kunnen we alleen maar aanraden zich voldoende te laten informeren en adviseren.”


Structurele partners

BTVBTVBTVBTVBTVBTV

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB Vlaanderen. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.