Belangrijke boodschap: Volg hier onze updates over het Coronavirus.

De impact van de nieuwe coronamaatregelen op de vastgoedsector

Nieuws 18 november 2021
Detail page

Gisteren besliste het Overlegcomité tot een aantal maatregelen om een antwoord te bieden aan de stijgende coronabesmettingen in ons land. In dit artikel vatten we ze samen, met bijzondere aandacht voor de impact op de vastgoedprofessionals. De klemtoon ligt op een brede mondmaskerplicht en verplicht thuiswerk.

Telewerk

Thuiswerk wordt opnieuw verplicht, wanneer de aard van het werk dit toelaat. Aan elk personeelslid mag je als werkgever vragen om één dag per week naar kantoor te komen (de ‘terugkeerdag’). Vanaf 13 december wordt het aantal terugkeerdagen opgetrokken naar maximaal twee per personeelslid.

We keren terug naar de maandelijkse registratieplicht. Zoals in het voorjaar al het geval was, zal je via de website van de FOD Sociale Zekerheid moeten aangeven hoeveel medewerkers je bedrijf telt, hoeveel medewerkers echt niet kunnen telewerken, … Aan medewerkers die je omwille van de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering vraagt om meer naar kantoor te blijven komen, zal je een attest moeten geven, dat zij kunnen voorleggen bij controles.

Voor verdere details moeten we het KB afwachten. We vernemen wel dat er mogelijk een extra regel zal gelden, die luidt dat bij terugkeermomenten maximaal 20% van het personeel tegelijk aanwezig mag zijn. Als dat zo is, zal je de terugkeermomenten moeten spreiden.

De telewerkverplichting moet soepeler worden bekeken in essentiële sectoren, waartoe de syndici o.i. onverkort blijven behoren. Syndicuskantoren kunnen zich beroepen op het belang van de continuïteit van hun dienstverlening aan mede-eigenaars om personeelsleden te vragen op het kantoor daarvoor het nodige te doen. Bij verkoop en verhuur moeten medewerkers zich uiteraard verplaatsen om klanten/geïnteresseerden te woord te staan, plaatsbezoeken af te leggen, … De vastgoedkantoren blijven open en beschikbaar voor (ver)kopers en (ver)huurders.

Mondmaskerplicht

De mondmaskerplicht wordt breed uitgerold en zal gelden voor alle personen vanaf 10 jaar. De mondmaskerplicht wordt van kracht in zowel de winkels als de publiek toegankelijke ruimtes van bedrijven. Lees: ook in de vastgoedkantoren, minstens in de ruimtes die betreedbaar zijn voor klanten/het publiek.

Of de mondmaskerplicht ook geldt op de werkvloer, in ruimtes die niet toegankelijk zijn voor klanten/het publiek, zal moeten blijken uit het KB. We vernemen indicatief dat je medewerkers het mondmasker zullen moeten dragen wanneer zij zich verplaatsen en wanneer de afstand van anderhalve meter niet gerespecteerd kan worden (zoals bijvoorbeeld mogelijk tijdens vergaderingen).

Covid Safe Ticket

Het CST zal veel vaker en sterker gecontroleerd worden. Ook een recente negatieve PCR-test blijft zorgen voor een groen CST.

Het Covid Safe Ticket wordt verplicht gecombineerd met het mondmasker. Waar het CST van toepassing is, moet je tevens het mondmasker dragen.

Deze combinatie van CST + mondmasker geldt ook in de horeca, inclusief privé-bijeenkomsten die in horeca-locaties plaatsvinden, alsook in schouwburgen, concertzalen, musichalls, cabarets en andere accommodaties voor podiumkunst, culturele centra en multifunctionele zalen voor culturele activiteiten, indoor circus, cinema's, musea en (indoor) pret- en themaparken. Dit ongeacht het aantal aanwezigen. Dat criterium heeft dus geen enkele relevantie.

Het CST + mondmasker wordt ook verplicht voor publieke evenementen en private bijeenkomsten met meer dan 50 personen binnen of meer dan 100 personen buiten. Als syndicus is het belangrijk hiermee rekening te houden bij de organisatie van algemene vergaderingen binnen de eigen kantoren.

Richtlijnen voor algemene vergaderingen

Met de beslissingen van het Overlegcomité komt er duidelijkheid over de regels die bij algemene vergaderingen in mede-eigendom van toepassing zijn.

Algemene vergaderingen kunnen blijven doorgaan, weliswaar met het advies om sterk in te zetten op de mogelijkheden die de Wet biedt inzake aanwezigheid op afstand (hybride/digitale vergaderingen). Voor wie fysiek aanwezig is, geldt dat deze doorheen de hele vergadering het mondmasker zal moeten dragen. En, om de horecazaak te mogen betreden zal elke aanwezige het CST moeten kunnen voorleggen.

We blijven van oordeel dat de controle daarvan behoort tot de verantwoordelijkheid van de exploitant van de zaal. Sowieso is de controle van het CST verplicht en moet elke aanwezige een mondmasker dragen.

Uit de klemtoon van het Overlegcomité op de algemene uitrol van CO2-meters lezen we af dat je als huurder van een zaal mag verwachten dat de exploitant daarin een CO2-meter heeft aangebracht.

Het Overlegcomité heeft verder het belang van de anderhalve meter afstand in herinnering gebracht. Het is cruciaal de anderhalve meter afstand altijd te proberen respecteren. Dus ook tijdens algemene vergaderingen. Bijgevolg mag je zeker ook aan de aanwezigen verzoeken om zich niet nodeloos te verplaatsen binnen de zaal, zoveel mogelijk een vaste zitplaats te kiezen en daar te blijven.

Het is daarenboven ook aan te raden om bij de uitbater van de zaal te polsen of er nog andere voorzorgsmaatregelen van toepassing zijn binnen de zaak.

Tenslotte: om de veiligheid maximaal te verhogen kan je ook teruggrijpen naar voorzorgsmaatregelen die tijdens eerste golven belangrijk waren. Zo is het in de huidige omstandigheden allesbehalve onredelijk om aan mede-eigenaars mee te geven dat slechts één persoon per kavel de vergadering fysiek mag bijwonen.

Enkele laatste elementen

Noteer dat er CO2-meters zullen moeten komen in ruimtes in bedrijven waar veel mensen samenkomen. We wachten het KB af voor de verdere details, maar hou in je achterhoofd dat het plaatsen van een CO2-meter in inkomruimtes, publiek toegankelijke ruimtes, … mogelijk verplicht zal worden.

De maatregelen zullen ingaan op 20 november 2021 en gelden tot 28 januari 2022. Begin januari komt het Overlegcomité samen om de maatregelen te evalueren.

We communiceren uiteraard opnieuw zodra de tekst van het KB beschikbaar is, over de verdere details die we daarin terugvinden.


Structurele partners

BTVBTVBTVBTVBTVBTV

Nieuwsbrief

Blijf op de hoogte

Deze browser is niet compatibel met CIB Vlaanderen. Gebruik een andere browser om onze website te kunnen gebruiken.