Wat al langer aangekondigd is, staat nu vast: het asbestinventarisattest, kortweg asbestattest, komt eraan. Door de publicatie van de vereiste ministeriële besluiten kennen we nu ook de datum van inwerkingtreding. Vanaf 23 november 2022 zal er een informatieplicht gelden bij de verkoop van een pand met bouwjaar 2000 of ouder. Die zal gelden voor elke overdracht waarvan het compromis ondertekend wordt vanaf 23 november 2022.
Het decreet rond het asbestattest werd in 2019 door het Vlaams Parlement goedgekeurd en in het Belgisch Staatsblad gepubliceerd (17 april 2019). Op de datum van inwerkingtreding was het echter nog even wachten. OVAM bereidde nog een resem ministeriële besluiten voor en maakte gebruik van de tussentijd om gecertificeerde deskundigen op te leiden. Met de publicatie van de ministeriële besluiten op vrijdag 22 april 2022 kennen we nu de exacte datum van inwerkingtreding van de nieuwe informatieverplichting gekoppeld aan het asbestattest. Meer weten? Ontdek snel het antwoord op onderstaande vragen.
- Wat is het asbestattest?
- Wanneer is een asbestattest verplicht?
- Is een asbestattest vereist bij verhuur?
- Hoe lang is het asbestattest geldig?
- Kan je als vastgoedmakelaar de databank asbestinventarisatie raadplegen?
Nieuwsflits OVAM
Raadpleeg zeker ook de nieuwsflits van OVAM naar aanleiding van de publicatie van de MB’s en de website van OVAM voor alle verdere details over het asbestattest.
Ook kan je steeds op de website van CIB Vlaanderen terecht in het dossier ‘Asbestattest’ voor alle relevante informatie. In de aanloop naar de inwerkingtreding mag je je zeker verwachten aan een update van de modeldocumenten. Hou daarvoor onze communicatiekanalen in de gaten!
Download onze infographic
Wil je je klanten een handig overzicht meegeven? Download onze infographic in pdf en png-bestand.